Peter
de Waard hekelt de “obsessie met onderwijs” van politieke partijen.*
Onderwijs
draagt volgens hem niet “per se” bij aan welvaart en economische groei.
Dit
moet wel waar zijn, want de journalist bevindt zich in eminent gezelschap.
Zo
is er volgens Harvard-econoom Lant Pritchett “geen greintje bewijs” dat “meer
onderwijs leidt tot hogere groei”.
Daarbij
leidt onderwijs, volgens Cambridge econoom Ha-Joon Chang, “hoogstens tot een
rijker en onafhankelijker leven”.
Terwijl
groei het hoogst bereikbare is.
Economisch,
welteverstaan!
Verder
stelt Chang dat er in groeiende(!) economieën juist behoefte is aan
laaggeschoold dienstverlenend werk.
Hier
is weinig tegenin te brengen.
In
Global Cities zoals Londen dient een – grotendeels onzichtbare en voornamelijk
uit zwaar onderbetaalde immigranten bestaande! – vloeibare onderklasse de,
steeds excessiever wordende, behoefte aan diensten van de financiële elite.
Terwijl
onderwijs van oudsher juist het domein van de middenklasse is.
In
het bijzonder van de sociale stijgers.
Nu
wil het geval dat global cities
helaas niet zitten te springen om sociale stijgers.
In
de woorden van een Engelse cartoonist:
Sorry folks! The social ladder is temporarily out of order.
Wel
staat goed onderwijs aan de basis van een waarachtige meritocratie.
De
kern ervan is immers dat toelatings- en examencriteria objectief zijn.
Voor
de gevestigde orde een lastige hobbel om te nemen, maar voor de – bij voorkeur
dienende! – onderklasse ronduit onwenselijk.
De Waards artikel eindigt als volgt:
De Waards artikel eindigt als volgt:
Onderwijs is maatschappelijk gezien een groot goed, puur economisch is een land vol academici niet beter af. Wie 'onderwijs, onderwijs, onderwijs' roept, moet ook die relativering durven maken.
Durven?!
Durven is een heerlijk woord; Als je durft zoals het hoort. Weet je wat je durven moet? Al wat eerlijk is en goed. En als iemand je iets vraagt; Wat de naam van laagheid draagt; Zeg dan, wat er ook geschiedt; Frank en vrij: dát durf ik niet!**
Mári
Glas (1968)
* Uit de Volkskrant,
26-10-2016, p31.
** Klassiek poëzie-album-versje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten