Wat
is smaak?
Smaak
gaat over eten, maar vooral over mode, design, interieur.
“Smaak
hebben” betekent: een goede smaak.
Voor socioloog Pierre Bourdieu viel smaak onder cultureel kapitaal.
Soms
blijft smaak aan de oppervlakte.
Bijvoorbeeld
als je restaurants selecteert op Michelin-sterren of, op advies van kenners, belegt
in kunst.
Bourdieu
sprak van belichaamd cultureel
kapitaal zodra mensen, bijvoorbeeld, kunst- of wijnkenners worden.
Hebben
of zijn: een cruciaal verschil.*
Wie
“geen smaak” heeft, heeft natuurlijk wél voorkeuren.
Maar helaas niet de voorkeuren van wie ertoe doen.
Maar helaas niet de voorkeuren van wie ertoe doen.
Want de elite heeft de macht de regels te bepalen.
Ongeschreven, dat spreekt.
Ongeschreven, dat spreekt.
Je
moet dus “op de hoogte” blijven.
Hiervoor heb je wél het juiste netwerk nodig, sociaal kapitaal genoemd.
Geld (economisch kapitaal) is eveneens handig.
Oftewel: status, prestige.
Het
fijne van symbolisch kapitaal is dat je minder chique, want oppervlakkiger
kapitaal (“hebben”) weg kunt moffelen ten gunste van salonfähiger kapitaal: “zijn”,
of tenmínste schijnen.
Een
leger van (commerciële) adviseurs staat klaar om die laatste hobbel naar – echte of vermeende! – authenticiteit te nemen.
Wie slechts “is” heeft het lastiger.
Want belichaamd cultureel kapitaal (inhoud) leidt niet per definitie tot aanzien.
Want belichaamd cultureel kapitaal (inhoud) leidt niet per definitie tot aanzien.
Verscheen
er óóit een sociale huurwoning in de kwaliteitskrantrubrieken** “Binnenkijken”?
Een chique interieur is immers bovenal leeg en veronderstelt (prijzige!) zolders en/of onzichtbare kastruimte.
Terwijl bewaren - hamsteren, 'hoarding' - juist aanbevelenswaardig is voor wie niet telkens alles opnieuw kan kopen.
Een chique interieur is immers bovenal leeg en veronderstelt (prijzige!) zolders en/of onzichtbare kastruimte.
Terwijl bewaren - hamsteren, 'hoarding' - juist aanbevelenswaardig is voor wie niet telkens alles opnieuw kan kopen.
Misschien negeer je dure wijnen om geldproblemen te voorkomen.
Kortom: beschik je over onderscheidingsvermogen, maar ontbeer je symbolisch kapitaal?
Dan heb je, hoogstwaarschijnlijk, géén 'smaak'.
Dan heb je, hoogstwaarschijnlijk, géén 'smaak'.
In genadeloze yuppentaal: je bent "niemand".
Rémi Glas (1955)
* Zie ook: Rémi Glas, “Moneyfollows merit. Of andersom”
** NRC Handelsblad: "Binnenkijken", de Volkskrant: "Binnenkijken bij".
** NRC Handelsblad: "Binnenkijken", de Volkskrant: "Binnenkijken bij".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten