De
zelfrijdende auto is een voorbeeld van de wonderen waartoe de moderne
techniek in staat wordt geacht.
Toch
lijkt het verlangen naar zelfrijdende auto’s mij vooral nostalgisch.
In
historische romans, toen (plattelands)wegen nog uitgestorven waren, sukkelden koetsiers soms, tijdens lange ritten, op de bok in slaap.
Want dankzij
het ontbreken van modern rijcomfort – rubberbanden, vering – ontwaakten zulke slaapkoppen door
elke onregelmatigheid.
Bovendien willen paarden niet dood.
Uit lijfsbehoud ontwijken ze dus elk onverwacht obstakel.
Laat
staan dat ze zich vrijwillig in een afgrond storten.
"In een rijtuigje", Annie M.G. Schmidt, |
Wetenschappers noemen dit (historische?!) ideaalmodel cooperative
driving, oftewel samenwerking tussen “bestuurders, voertuigen, verkeerslichten
én de weg”.
Vergelijk
het met een koetsier die blind op zijn paarden vaart.
Zodra
zijn hazenslaapje ruw wordt verstoord, weet hij dat er stront aan
de knikker is.
Mede
dankzij de optimale samenwerking (signaalfunctie!) tussen het – weinig
comfortabele! – rijtuig en het belabberde wegdek.
Maar
toch vooral doordat de paarden al reageerden.
Onze
koetsier veroorlooft zich zo'n hazenslaapje, zodra hij z'n paardjes vertrouwt.
Zulks noemen wetenschappers situational
awareness.*
Zo
kennen zelfrijdende auto’s “verschillende gradaties van zelfstandigheid”, die
het helaas allemaal afleggen tegen het hierboven beschreven ideaalmodel.
Het blijft dus opletten geblazen.
Want volledig zelfredzaam zullen auto's, volgens deskundigen, nooit worden.
Want volledig zelfredzaam zullen auto's, volgens deskundigen, nooit worden.
Bij
elke onverwachte situatie moeten chauffeurs dan ook feilloos inschatten hoe hun auto zal reageren.
Onderweg e-mail afhandelen zit er dus niet in.
Een
dutje is zelfs levensgevaarlijk.
Alert zult gij blijven! (terwijl je je dood verveelt)
Alert zult gij blijven! (terwijl je je dood verveelt)
Zo
worden kosten nog moeite gespaard voor uitzonderlijk(!) kostbare toekomstmuziek waar paard
en wagen nota bene gunstig bij afsteken.
Geen wonder dat veel burgers liever zelf autorijden.
Volgens
hoogleraar verkeersgedrag Marieke Martens is deze “populaire uitspraak” echter
“veel te algemeen gesteld”:
Hetis niet prettig om hele saaie lange autoritten te moeten maken waarbij je bijnain slaap valt.
Met de nadruk op "bijna"!
Onprettig, inderdaad.
Mila
Gras-Glas (1968)
* Caroline van Keeken, in NRC, “Dit is waarom je voorlopig niet in een
zelfrijdende auto rijdt”, 11 september 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten